
Nuppu on astutettu (siemennetty) 31.1. Korpulla!!!Pentujen odotetaan syntyvän viikolla 14. 26.2. Nuppu on tiineysultrattu kantavaksi - tulossa ei ole iso pentue. 26.3. Nuppu kävi tiineysröntgenissä ja pentuja näkyi vain kolme. 2.4. Pennut syntyivät, yksi uros ja yksi narttu (+1 kuollut narttu) 6.5. Pennut Rusina ja Pippuri voivat oikein hyvin Nuppu-emän hyvässä hoidossa. Nuppu on ollut erinomainen emä pennuilleen. Valitettavasti narttupentu Rusinalla todettiin silmälääkärin tutkimuksessa mikroftalmia oikeassa silmässä. Ja silmä on todennäköisesti sokea. Pennuilla on terveystarkastus, virallinen silmätarkastus ja tunnistusmerkintä kuun puolessa välissä. Sen jälkeen tiedämme enemmän Rusinan silmistä. Rusina etsii nyt omaa ihmistä, perhettä jossa osataan ottaa huomioon Rusinan erityisyys. Rusina vaikuttaa reippaalta tytöltä ja oppii päivä päivältä enemmän elämään hienosti erilaisuutensa kanssa. 31.5. Pennut ovat muuttaneet <3 Lumipilven Pääkallokiitäjä eli Pippuri on muuttanut emänsä luokse ja Pippurilla oli täysin terveet silmät. Lumipilven Päiväperho eli Rusinasta tuli Kerttu ja Kerttu on muuttanut isotätinsä seuraksi. Kertulla on oikeassa silmässä tosiaan mikroftalmia ja silmä on sokea. Toisessa silmässä sillä on crd ja coloboma, mutta nämä silmien vaajaavaisuudet eivät ole rajoittaneet erittäin reippaan ja iloisen Kertun elämää vielä ainakaan <3
Pippuri ja Rusina 4 vrk.
Pippuri ja Rusina 5vko Saan lainata jalostukseen Nuppua, Patan tytärtä. Pentue tehdään yhteistyössä Nupun omistajan Tiina Kuhmosen kanssa. Kiitän Tiinaa sydämeni pohjasta tästä mahdollisuudesta hänen luovuttaessaan arvokkaan ystävänsä tärkeään jalostustyöhön! Pennut syntyvät omistajan luona Jyväskylässä ja luovutetaan kasvattajan luota Hyvinkäällä. Tiedustelut: pia.veikkolainen@gmail.com Myyn pennun henkilökohtaisen tapaamisen perusteella. Pennun hinta on 1400e ja otan varausmaksuna 400e. Myyn pennun kotiin jossa koiraa arvostetaan perheenjäsenenä ja pidetään huolta ystävänä, kehittyi siitä odotuksista huolimatta millainen kaveri tahansa. Koiralle pitää pystyä tarjoamaan normaalin tapakasvatuksen lisäksi henkistä ja fyysistä aktivointia, koska odotan pennuista vilkkaita ja toimeliaita. En tarkoita edellisellä lauseella koe- tai kilpailutoimintaa, koska en vaadi keneltäkään sellaista. Minulta saat tietenkin aina apua koulutusasioihin ja tukea jos ongelmia osuu kohdalle. Uuden kodin pitää sitoutua virallisiin (collieiden PEVISA https://www.scy.fi/jalostus/pevisa-maaraykset/ ) terveystarkastuksiin ymmärtäen että ne ovat koiran itsensä, sekä rodun parhaaksi tehtäviä tutkimuksia. Kukaan kasvattaja ei voi luvata sinulle varmasti tervettä koiraa. Vakavasta kirjoituksesta huolimatta, ota rohkeasti yhteyttä jos olet vailla harrastuskaveria. Olen kuitenkin ihan mukava ja huumorintajuinen ihminen, sekä pikkuinen Team Lumipilven on myös täynnä mukavia ja auttavaisia ihmisiä. Lue kuitenkin alla oleva pitkä kirjoitus yhdistelmän lähisuvusta ennen yhteydenottoa, ymmärtääksesi hieman paremmin minkälaisia pentuja on mahdollisesti tuloillaan. Olisi kiva kuulla myös miksi kiinnostuit juuri tästä yhdistelmästä ja mitä itse odotat pennulta.
Nuppu ja Korppu https://jalostus.kennelliitto.fi/frmSukutaulu.aspx?RekNoI=FI41248%2F19&RekNoE=FI23077%2F19&Sukupolvet=5 (En saa suorana linkkinä toimimaan, pahoitteluni)
Nuppu kuva: Hanna Lehmusvuori
Tulevan pentueen emä FI AVA-H EK3 JK2 HK1 TK2 PAIM-T BH AGI3 "Nuppu" on oman kasvattini Patan tytär. Nupun omistaja Tiina kuvailee Nuppua seuraavanlaisesti: "Nuppu on iloinen, lempeä, kiltti ja reipas koira. Sellainen mutkaton "kaikki käy"-tyyppi ja se tykkää kaikenlaisesta tekemisestä. Nupun lajitreeneihin kuuluvat palveluskoira-lajit, toko ja agility. Muitakin lajeja on kokeiltu, esim. koirahiihtoa, pelastuskoira-hakua sekä paimennustakin tämä pari on kokeillut hyväksytyn taipumuskokeen verran. Koirana se on aktiivinen ja aika vilkas, mutta sitä ei haittaa myöskään maata viikkoa sohvalla kun emäntä on sairaana. Nuppu on alusta- ja äänivarma mikä normaalielämän lisäksi on todettu palveluskoira-harrastuksissa ja -kokeissa sekä pelastuskoira-treeneissä vieraillessa. Unohtamatta luonnetestiä (+1 ja MH-luonnekuvausta). Se on leikkisä ja innostuu leikistä nopeasti, sekä Tiinan mukaan kestää treeneissä toistoja. Jos se turhautuukin kun ei saa palkkaa, niin selvästi sitten se kuitenkin keskittyy sekä miettii ja muuttaa tekemistään jotta pääsee sinne palkalle. Juoksuajat ja hormonit eivät ole vaikuttaneet Nupun käytökseen, se on aina samanlainen oli juoksut tulossa tai menossa. Nuppu on erittäin koirasosiaalinen ja tulee kaikkien kanssa toimeen. Tiinan mielestä on hauska seurata miten se mukauttaa aina leikit toisen koiran leikkityyliin sopivaksi, kaikki käy tässäkin. Pääsääntöisesti se on ihmisiä kohtaan hyvin sosiaalinen, joskus se saattaa tosin olla vähän valikoivakin ihmisten suhteen. Lempeä ja kärsivällinen myös lasten kanssa, vaikka on aika vähän ollut lasten kanssa tekemisissä. Nupulla on erittäin hyvä ruokahalu ja se on palkattavissa ruualla tai lelulla treeneissä, kaikki käy jälleen tässäkin asiassa. Se on hyvävatsainen, ei herkkyyksiä tai allergioita, kaikki ruoka kelpaa Nupulle. Sillä on helppo ja hyvänlaatuinen turkki. Nuppu on onneksi välttynyt loukkaantumisilta ja sitä hierotaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Usein saattaa kuitenkin löytyä jotain hoidettavaa vauhdikkaasta elämäntyylistä ja ahkerasta treenaamisesta johtuen, mutta jumit ovat aina auenneet yhdellä käsittelyllä. Joskus Nuppua käytetään myös osteopaatilla, joka aina kehuu Nupun rakennetta. Tiinan mielestä Nupun "ei niin hyviin"-puoliin kuuluu äänekkyys. Arjessa tämä ei haittaa eikä ole ongelma, eikä edes ole niin pahana, mutta harrastuksissa kyllä. Nuppu tykkää ilmaista itseään haukkumalla ja muulla ääntelyllä jos se kiihtyy liikaa. Välillä se sitten kiihtyy lisää itse haukkumisestaan ja sillä menee hetkellisesti ns."kuppi nurin" ja se saa treenit aivan sekaisin. Kiihdyttävät treenit ovat siis tasapainoilua mielentilan kanssa. Nupulla ei ole riistaviettiä, mutta liikkeelle lähtevät metsäneläimet herättävät kyllä hetkittäin Nupussa saalisviettiä ja menojalka alkaa vipattamaan. Eläinlääkärin tapaamisia Nuppu on hoitanut rokotuksien ja virallisten luustokuvauksien verran." Nupun kuva: Tytti Ojala
Nupulla on sisaruksina kaksi veljeä ja kolme siskoa. Lyhykäisesti sisarusten omistajien kertomana: Nupun Ruotsissa asuva siskon omistaja kuvailee KORAD SVCH "Pi" siskoa näin: "Pi on on kiltti mutta erittäin vilkas. Se rakastaa leikkiä ja on helppo motivoida sekä ruualla että leluilla. Erittäin hyvä jäkikoira (metsäjälki ja mejä - josta Pi on valioitunut). Pi on erittäin rohkea ja äänivarma, lukuunottamatta palovaroitinta ja virvoitusjuomapullon avaamista - joita se inhoaa. Pi pitää sekä aikuisista että lapsista paljon ja on hyvin käsiteltävissä. Huonoimpana puolena omistaja pitää sitä että Pi on äänekäs, se tykkää haukkua paljon. Pi on kuin pieni viekas kettu, hän yllyttää ja villitsee laumakavereitaan Sisko TK2 RTK1 BH "Tellu" on omistajan kuvailun mukaan sellainen perusjärkevä ja tasapainoinen koira. "Tellu elää lapsiperheen arkea. Se ei ole mikään ylitsepursuavan sosiaalinen, mutta ihmiset on tosi ok kuitenkin. Alustavarma koira. Se on ahne ollut aina ja varsinkin nyt sterilisaation jälkeen äärettömän ahne, kaikki menee myyrästä mustamakkaraan eikä sen vatsa reagoi mihinkään. Laukauskokematon luonnetestin mukaan mutta arjessa ehdottoman äänivarma. Treeneissä Tellua ei motivoida taisteluleikillä, vaikka se leikkiikin kyllä. Sen moottori on ruoka. Se on nopea oppimaan asioita ja koulutuksen haasteena on, että se fiksuna ja kilttinä alkaa ennakoida nopeasti." Omistajan sanoin: "Tellu on kooltaan ehkä aavistuksen shetlanninponia pienempi :) Tellulla on jonkin verran riistaviettiä, se lähtee näköärsykkeiden lisäksi mielellään riistan jäljille. Tellulla on ollut yksi pentue (onnistunut kaksoisastutus) ja se oli erittäin hyvä emä pennuilleen. Tellulla oli pentuna voimakasta pahoinvointia autoilun aikana, (kuten myös Nupun isän siskolla pentuna)." Kolmas sisko BH AGI1 "Joli" on myös pitkärunkoinen, isohko narttu. Joli elää myös lapsiperheen arkea. Omistaja kertoo: "Jolissa on parasta sen koirasosiaalisuus ja "ohjaajakovuus" (mikä ei todellakaan ole etu riistavietin kanssa kamppaillessa) sekä hiljaisuus. Kiihdyttävissäkään tehtävissä se ei hiisku haukkuakaan. Jolissa on paljon sosiaalista rohkeutta, mutta se ei erityisemmin välitä esimerkiksi vieraista ihmisistä eikä pidä ritilöistä tai liukkaista pinnoista. Sitä ei voi sanoa maailman rohkeammaksi koiraksi, mutta on sillä järjetön tahto voittaa ne pelot. Hormonit vaikuttaa tosi paljon sen treenaamiseen. Luonnetestissä Joli oli äänivarma vaikka aiemmin nuorena suoritetussa se MH:ssa reagoi laukauksiin, kuten myös aiemmin kotona uuden vuoden raketteihin nuorena koirana. Pieniä lihasjumeja lukuunottamatta se on ollu ikänsä täysin terve. Jolilla on ollut yksi pentue ja se oli omistajan mukaan upea emä pennuilleen."Nupun veljen, PAIM-T "Remu" :n ehdoton plussa on omistajan mukaan sen rohkeus. "Sen kanssa on voinut liikkua rennosti eri paikoissa eikä se ole koskaan esimerkiksi myöskään nk.remmirähjännyt. Se on hyvin kiintynyt omaan perheeseensä ja vaikka se ei älyttömästi ilakoi vieraista ihmisistä, niin Remu on eläinavusteiseen toimintaan soveltuvaksi testattu ja hyväluonteinen. Remu elää teinilapsiperheen arkea mihin kuuluu myös toinen, nuorempi uroskoira. Mitään arkuuksia sillä ei ole ilmennyt, ja omistajan sanoin se ei reagoi yllättäviin ääniin mitenkään muutoin kuin havainnoimalla. Remun äänivarmuutta on testattu MH:ssa ja eläinavusteisen toiminnan soveltuvuuskokeessa. Ritilöitä sen kanssa ei olla varsinaisesti kävelty, mutta esimerkiksi koulun ritilät ovien läheisyydessä on mennyt muitta mutkitta, samoin hissit, portaat ja pienet pimeät tilat. Kaiken kaikkiaan Remu on melko sopeutuvainen eri olosuhteisiin, kunhan vain saa olla mukana. Se nukkuu tarvittaessa häkissä reissuissa eikä turhia huutele ja riehu. Autoilu on sujunut aina hyvin. Se on tutkitusti erittäin terve, lukuunottamatta vuosi sitten eturauhasesta ultrassa löydettyjä pieniä kystia. Pari kertaa silmätipat on haettu punoittaviin silmiin. Nuorempana joskus oli maha kuralla koulutusviikonloppujen päätteeksi. Remu on ahne ja palkkautuu ruoalla lelua paremmin. Remulla on äärimmäisen voimakas sukupuolivietti, se hankaloittaa ajoittain paljon treenaamista, kun hajut vie ja toisinaan se valvottaa perhettään öisin. Myös riistaviettiä löytyy. Jonkin verran iän myötä Remu on alkanut äännellä treenatessa ja etenkin silloin, kun turhautuu. Remu lukee ohjaajan tunnetiloja hyvin ja on siinä herkkä."Remun omistaja kuvailee Remua lempeäksi jättiläiseksi. Toinen veljistä JK3 EK3 HK2 TK1 BH "Piki" on omistajan mukaan mainio harrastus- ja kotikoira. "Se vaatii kuitenkin tekemistä/aktiviteettia, ja mikäli aktiviteettiä ei ole riittävästi niin sukkaa ja tavaraa tuodaan tuijotuksen kera ahkerasti kotona. Kyynärien (3/3) takia ei ole päästy harrastamaan ihan niin aktiivisesti kuin molemmilla, Pikillä ja ohjaajalla olisi ollut haluja/mahdollisuuksia. Kyynärät eivät ole kuitenkaan vielä oireilleet harrastamisesta, ja liikkuminen sekä Pikin olemus on kaikinpuolin ok. Piki lukee ohjaajan tunnetiloja tosi hyvin sekä oletettavasti muidenkin ihmisten. Piki on ihmissosiaalinen, varsinkin lapsia kohtaan eikä se haasta toisten uroksien kanssa riitaa. Se kulkee rinta rottingilla ja häntä tötteröllä "dressmann"-kävelyä, mikäli vieras uros on liian dominoiva. Se ei yleensä aloita itse mitään kahakkaa, mutta sitten pärähtää mikäli toinen aloittaa ärhentelyn. Äänet ja alustat ym. ympäristötekijät eivät haittaa sitä mitenkään koti- tai treenioloissa. Piki motivoituu ja palkkaantuu hyvin ruualla, samoin lelulla (tässä kuitenkin oltava varovainen kyynärien takia). Nartut ja niiden hajut ovat ihania Pikin mielestä ja keskittyminen tehtävään häviää välillä maastolajeissa. Mutta ihanista nartuista huolimatta ruoka maittaa ja vatsa toimii moitteetta. Riistaviettiäkin löytyy; ylösajavana lintukoirana, jäniksen ja sorkkaeläinten ajajanakin saattaisi Piki olla aika hyvä omistajan mielestä. Tulee kyllä käskyllä pois, mutta hiukan viiveellä."Autossa matkustaminen onnistuu hienosti. Nupun kasvattaja ja emä "DQ":n omistaja Heini kertoo Nupun emästä, että hänellä ei ole koskaan ollut näin pelotonta koiraa. "Sellaista, joka ei vaan hetkahda mistään alustoista, liikennevälineistä, paikoista, äänistä. Siis ilman, että sitä oli millään tavalla opetettu erikseen. Se on vain kulkenut mukana kaikkialle, myös yksin. Nuorena DQn kanssa harrastettiin hakua ja jälkeä, mutta koirasta johtumattomista syistä nämä jäivät. DQ:lla on ollut aina hirveästi energiaa ja jos sitä ei ole päässyt purkamaan järkevästi, tilanne kärjistyi laumassa. DQ oli jo 7kk iässä Heinin koiralauman selkeä pomo. Sen dominoiva luonne, energisyys, voima, periksiantamattomuus ja kovuus eivät olleet laumassa mikään helppo yhtälö. Niinpä aloitimme vetoharjoitukset. Sitä hommaa DQ rakasti yli kaiken! Mitä lujempaa se sai juosta ja mitä painavampi taakka, sitä onnellisempi se oli. Arjen haasteita on lisäksi tuonut voimakas riistavietti. Mutta DQ on mahtava koira. Hyvin itsevarma, voimakas ja omia ihmisiään täydellä sydämellä rakastava. Vieraat ovat DQn silmissä lähes ilmaa, mutta oma perhe on kaikki kaikessa. DQ kasvoi Heinillä lapsiperheessä ja on aina rakastanut lapsia. Vieraat ovat ihan ok jos tulevat isännän ja emännän luvalla etuovesta. Muussa tilanteessa turha kuvitella, että sisään päästäisi. Luonnetestituomarin sanojen mukaan DQ on koira, joka otetaan mukaan aamutuntien nakkikiskajonoon. On täysin välinpitämätön muista, kunnes emäntää uhataan. Sitten tulee vastaus ja lujaa! Puolusti myös itseään lt-seinässä niin, että kuola roiskui ja kaikki hampaat näkyi, mutta antoi anteeksi heti kun uhka päättyi. Luonnetestistä DQ keräsi pisteitä +190 ja oli täysin laukausvarma. On sitä myös arjessa. Ei hetkahda makuulta minnekkään, vaikka viereen kivilattialle rämähtäisi koko kattilakaapin sisältö. Ei pelkää ilotulitteita eikä ukkosta. Luonteeltaan hyvin varma. DQ rakastaa syömistä ja on periyttänyt tätä harrastustaan myös jälkeläisiinsä. Kaikki ruoka käy eikä vatsa mene sekaisin. DQ on ollut aina hyvin perusterve koira. Nuorena oli tassunpohjissa syksyllä antibioottikuurin vaatinut tulehdus. Se ei onneksi uusinut. Ei koskaan rähmiviä silmiä, ei mitään erityistä. Niin kovasti Heini on DQ:sta tykännyt ja sen luonnetta arvostanut, että se on tehnyt Heinille poikkeuksellisesti kaksi pentuetta. Ensimmäinen pentue on luustoltaan täysin terve. Yhdellä pennulla toisessa silmässä ablaatio, muuten silmäterveitä. Toisessa pentueessa enempi vaihtelua luustoterveydessä. DQ on ollut mahtava, hyvin omistautunut ja hellä emä. Pennut syntyivät suurina, kasvoivat vauhdilla ja maitoa tuli alusta asti aina paljon. Myös DQ:n oma emä, emän emä ja vielä emän emän emäkin olivat erinomaisia emoja pennuilleen." Nuppu kuva: Suvi Koponen
Nupun isä JK3 IFH1 RTK3 TK1 BH "Pata" on oma kasvattini ruotsalaisista/saksalaisista suvuista. Pata on erittäin sosiaalinen ja kiltti uros. Se on ns. rauhanrakentaja. Sillä on erittäin hyvä ihmisten ja koirien lukutaito. Paras jälkikoira mitä minulla on ollut. Harmillisesti sen jälkikoe-ura loppui yhden voi-ykköstuloksen jälkeen epäonniseen tottelevaisuussuoritukseen jossa se koki niin voimakkaan mahakipureaktion että se yhdisti tämän aina seuraaviinkiin Patan sisaruksissa on luonteellisesti vaihtelua. Osalla sen vilkkaista sisaruksista löytyy myös terävyyttä, joka on aiheuttanut hieman enemmän vaivaa omistajilleen niin kotioloissa kuin harrastuksissakin. Kyse ei ole agressiivisuudesta. Jokainen sisarus on esittänyt kuitenkin hyvää koulutettavuutta joka on todettu kokeissa ja yhteisillä treenileireillä sekä -koulutuksissa. Patan yhdellä siskolla ja veljellä, kuten Patan yhdellä tyttärellä on esiintynyt pentu/nuoruusaikana autolla matkustaessa pahoinvointia. Tietooni ei ole annettu mitään toistuvia erityislaatuisia sukurasitteita sairauksien osalta, lukuunottamatta yksittäistapauksia. Lähisuvussa Nupun isän siskolla Myyllä todettua hammassyöpymää (entinen nimi FORL). "Hammassyöpymän syntysyytä ei tunneta, mutta ientulehduksen uskotaan altistavan sille. Ennen syöpymää pidettiin kissojen sairautena, mutta sitä tavataan myös koirilla, vaikkakin harvemmin. Hammassyöpymän syntysyy on siis edelleen epäselvä. Jostain syystä elimistön omat solut alkavat tuhota hampaan rakennetta. Tähän voi vaikuttaa kiinnityskudosten tulehdus, mikä tahansa kolahdus tai vamma, ehkä myös bakteerit ja ainakin elimistön oma puolustusvaste. Syöpymätyyppejä on erilaisia. Niiden tunnistaminen vaatii huolellisen hammastarkastuksen ja hammasröntgenkuvauksen nukutuksessa." (eläinlääkäri Marja Hassi 2022) Nupun isän veli Taape valitettavasti menehtyi kolme vuotiaana kolmessa päivässä akuuttiin aggressiiviseen leukemiaan. Leukemia eroaa muista syövistä siinä, että siinä ei kehity kiinteitä syöpäkasvaimia, vaan syöpäsolut ovat veressä ja luuytimessä, joskus myös imusolmukkeissa, pernassa ja muualla elimistössä. (Vaikka leukemia ei ole perinnöllinen sairaus, eikä taudin syntymiseen johtavia tapahtumia tunneta kovin hyvin, niin esim. ihmispotilailla tietyt ympäristötekijät, kuten ionisoiva säteily, liuotinaineet (etenkin bentseeni) ja eräät muut kemikaalit, tietyt solunsalpaajat, eräät virukset sekä harvinaiset perinnölliset ja synnynnäiset sairaudet, lisäävät riskiä sairastua leukemiaan). Tietenkin joissakin synnynnäisissä sairauksissa perintöaineksen (eli DNA;n) korjausmekanismit ovat häiriintyneet ja syöpäsairauksien riski on huomattavasti suurentunut. Tämä valitettavasti näkyy joissain roduissa joilla on ihan roturasitteena erillaiset syövät. Collie ei mielestäni kuuluu syöpäriskirotuihin. Tulevan pentueen isällä Korpulla on kaksi pentuetta, suomessa v.2021 kuuden pennun pentue (2 x A/A 2 x A/B 1 x C/B ja 5 x 0 kyynäriltään. Silmät pentuna 6 x cea-vapaa) ja toinen seitsemän pennun pentue ruotsissa v.2024 (ei vielä luuston tutkimusiässä siis, mutta silmät pentuna tutkittu 7 x crd). Tiedossani on yhdellä jälkeläisellä autoimmuunisairautena moniniveltulehdus johon on joutunut syömään pitkään kortisonia, mutta on tällä hetkellä ilman lääkitystä. Sekä muutamalla jälkeläisellä selkeää alusta-arkuutta. Tämä ei tarkoita etteikö muitakin sairauksia tms. voisi suvussa esiintyä vaikka tietooni ei sellaisia olisi annettukaan. Sairauksia voidaan olettaa olevan jokaisessa suvussa mitkä eivät tule kasvattajien tietoon syystä tai toisesta. Yhdistelmän sukutauluissa on pituus- ja leveyssuunnassa normaalia vaihtelua meidän PEVISA:n tyyppisissä luusto- ja silmätutkimuksissa, varsinkin kun tutkimusmäärät ovat kiitettävän korkeat suvussa. On kovin helppo sanoa ettei sairaita koiria syntyisi jos käytettäisiin vain terveitä koiria. Matkassa on vain niin kovin monta muuttujaa ja erilaista ihmistä, että vaikka ison osan kasvattajien tahto onkin tuottaa terveitä koiria, ei se aina onnistu. Vanhemmat ovat tärkeimmät. Ja lähisuku on myös erittäin tärkeä, mutta tiedätkö siitä kaiken. Et. On lottoja ja sitten on geenilotto. Parhaimpansa iso osa, varsinkin harrastusominaisuuksia vaalivista kasvattajista yrittää. En usko että kukaan tahallaan haluaa kasvatilleen kurjaa, sairauden täyttämää elämää. Nuppu kuva: Tytti Ojala
Tulevan pentueen isä KORAD "Korppu" on komearaaminen uros, mutta sopusuhtainen. Olin mukana vuonna 2019 hakemassa Korppua ruotsista omistaja Tainan kanssa. Ja olen ollut mukana ruotsissa myös kun Korppu suoritti siellä luonnetestin ja viimeisteli jalostustarkastuksessa KORAD-tittelin. KORAD-titteliin on oikeutettu kun koira on suorittanut MH-luonnekuvauksen ja luonnetestin tietyin osa-alue ja pistevaatimuksin, sekä jalostustarkastus tulee olla suoritettu tiettyjen vaatimuksien täytyttyä. Mutta antaa omistaja Tainan kertoa omin sanoin hieman Korpusta, tuosta veljeni Leijonamielestä: "Korppu on hyvin rakastava ja ystävällinen persoona. Hän rakastaa kaikkia ja ihmiset joutuvat Korppu kuva: Taina Mäki
Korpulla on täyssisaruksena yksi sisko,KORAD HTM1 "Äpple". Äpple on iloinen ja aktiivinen narttu, terveystutkittuna tuloksin B/B 0/0 cea-vapaa. Äpplen harrastuksiin kuuluu pk-jälki,Toko,Nosework ja koiratanssi. Äpplen omistaja Jenny kertoo seuraavanlaisesti koirastaan: "Äpple is a real "workaholic". Curious, loves food and treats, loves toys, brave, if something happens - she is probably in the middle of it. Wise, stubborn but kind. She is very much of everything, which I appreciate. Not a pure family dog, she has to work with her head to be harmonious. Gets along with all kinds of animals and people without problems. The only negative I can think of was that she easily sees everything as a competition against other dogs (wants to be first in everything), so we have had to spend a lot of training on passivity and not always being in the center. However, I also appreciate this side of hers, even if it required a lot of work." Korpun emä KORAD SE VCH SE UCH HWT Selma on myöskin iloinen ja aktiivinen narttu. Se on valio mejä:stä, joka eroaa Suomen mejä:stä mm.ampumisosiossa. Täällä koirille ammutaan ennen suoritusta ja länsinaapurissa jäljen loppupuolella kesken jäljestyksen koira pysäytetään ja tuomari siirtyy jonkin matkan päähän ampumaan koiran edelle, jonka jälkeen koiran tulee jatkaa jäljestystä "loppukaadolle" saakka. Selma on muotovalio sekä HWT-koulutustunnuksen verran paimentanut. Selman omistaja Malena kertoo itse näin koirastaan: "Selma is a brave girl who likes to be in the center. She is a good and responsive herding dog who loves to work. Fast and flexible, very cooperative and caring. She is just as happy to lie close to us on the sofa and snuggle. Balls are her favorite toy and she doesn't like to share them with other dogs, but if someone is really kind, she can invite them to tug-of-war with long sticks. Patience is not Selma's best branch, if we don’t understand her - or we are too slow - there can be loud protests. We should have met more children and people who move differently when she was young, because she can still be a little unsure about that and then she often barks. Now days she still jumps and balances nicely in the forest, the boat and steep stairs even now as an senior. And she loves all food, sweets and apples - frankly everything eatable." Korpun isä Filip on myös valio mejä:stä, sekä nuorempana se kilpaili pk-lajeista haussa. Eloisa ja toimintakykyinen. Omistaja Monica kertoo Filipistä ja isoisä Robinista (jota harkitsin käyttäväni muinoin jo Demille, Nupun isän emälle): "Filip and his father Robin is among the best working collies I have ever met. Lots of engine and will to please. When Filip was young he was very crazy, but in my mind in a good way, that many collies are lacking. For example, I send him into a totaly black old house to search for a person, and he didn’t hesitate for a sekond. He search the whole house alone in blackness. He is a very brave dog. One thing I’m very proud of is that he in 3 days, helpt a 6 year old boy who was terrified of dogs, to sit beside Filip with his arm around him. No doctor has done that. He is the most kindest dog I have ever had. And even to other dogs. And now when he is almost 12 he has stopped obeying, he don’t give a shit what I am saying, and it’s so funny!" Korppu
Koiran tärkeimmät ominaisuudet ovat luonne ja terveys. Rodunomainen luonne tulee säilyttää, samoin mahdollisuuksien mukaan käyttöominaisuudet. Monen rodun käyttömuoto on nykyisin erilainen kuin rotua luodessa, mutta käyttöominaisuudet voivat silti olla tärkeitä, koska ne muokkaavat rodun koirien tyypillistä käyttäytymistä ja sitä kautta koko olemusta. Käyttöominaisuuksia jalostettaessa ja testattaessa tulee samalla jalostettua ja testattua myös terveyttä, koska fysiikaltaan heikko koira ei kestä käyttöä. Jalostus on ominaisuuksien parantamista tai säilyttämistä populaatiotasolla, ei yksittäisten huippueläinten tuottamista. Luonteen jalostamista varten pitää saada mittauksia koirien käyttäytymisestä ja reaktioista erilaisissa tilanteissa. Kaikilla jalostuskoirilla tulisi olla jonkinlainen mittaustulos luonteestaan.
Itse olen ensisijaisesti harrastaja, ja lähinnä sydäntäni on palveluskoiralajit. Sivulajina koirillani on TOKO. Katson koiriani ja tulevia pentujani ensijaisesti luonneominaisuuksia silmälläpitäen. Terveydestä en halua myöskään tinkiä. Tietysti ymmärrän että elämä on valintoja täynnä ja niitä valintoja täytyy tehdä. Tietenkin koiran rakenne on erityisen tärkeä harrastustoiminnan ja yleisen elämänlaadun takia. Ihanteeni olisi tietysti saada rodunomaisen kaunis collie, toimivalla päällä ja terveessä kropassa. Se vaatii tosin sitä kritiikkiä omia koiria ja kasvatteja kohtaan, rehellisyyttä, mutta ennenkaikkea sitä että kasvattajat kouluttaisivat ja kilpailisivat enemmän koirillaan! Vain näin voi oppia koiristaan sekä niiden luonteista ja koulutettavuudesta, ja näin myös niiden luonteen vaatimustasoa voi (ja täytyy) nostaa.
Vain näin voi tarjota toisille kasvattajille jalostusvalintoja/mahdollisuuksia.
"Jalostuksessa ei edistytä, jos vain osa kasvattajista jalostaa ja toiset eivät. Ennen pitkää on kuitenkin käytettävä näiden toistenkin koiria, jotta jalostuspohja ei supistuisi. Kasvattajien yhteistyö on tärkeämpää kuin heidän osaamisensa genetiikan alalla."
- Per-Erik Sundgren
Valitettavasti hyvin pienimuotoinen kasvatustoimintani on hieman hitaanpuoleista tällä hetkellä, koska voin ottaa kotiini vain rajallisen määrän koiria, sen määrän mitä pystyn kouluttamaan.
*** Pia, 2010 ***
Martti n.6 vkoa |